Checklist voor een goede telefooncentrale

Als je deze vijf stappen volgt, dan heb je een goeie telefooncentrale uitgebouwd!

1. Goeie geluidskwaliteit

Niets is vervelender dan slecht verstaanbare voice-prompts. Onduidelijkheid is bij communicatie altijd een slecht teken. Zorg voor heldere, vriendelijk ingesproken en ondubbelzinnige telefoonberichten.

2. Duidelijk schakelmenu

Het helpt als je een duidelijke structuur uitdenkt om je klanten door te schakelen. Bel ook eens zelf met je eigen bedrijf met een specifieke vraag in gedachten. Duurt het lang voordat je doorverbonden wordt? Heb je het gevoel dat je (letterlijk) aan het lijntje wordt gehouden? Of doe je enkele stappen teveel? Of is je vraag te specifiek en wil je gewoon meteen iemand spreken, maar kan dat niet? Proefondervindelijk kun je schaven aan je keuzemenu-teksten. Zorg in elk geval dat je bellers zich niet beginnen ergeren aan je keuzemenu. Dat moet je ten allen tijde voorkomen.

3. Herhaling

Denk er ook aan dat niet iedereen meteen zijn klantnummer bij de hand heeft. Of soms in een luidruchtige situatie is en uw boodschap niet gehoord heeft. Een herhaalfunctie neemt hier veel stress weg.

4. Wachtmuziek

Bovendien zorgt wachtmuziek ervoor dat de beller het wachten wat dragelijker vindt.

33 voorbeeldteksten voor jouw telefooncentrale

25 tips voor een betere klantenservice

Meer inspirerende artikelen.

Elke week posten we interessante inzichten. We helpen u graag om uw klanttevredenheid te verhogen.

In de nineties speelden mijn zussen ‘Droomtelefoon’. Ken jij het ook? Lachen. Het is het perfecte bruggetje, met Valentijn in aantocht, naar mijn vraag van week: Mag je flirten met je klanten?
Krijg je al hartkloppingen als je nog maar denkt aan het inspreken van je voicemail? Kom even tot rust, haal diep adem en ga verder met onze best practices!
Ben je van plan om een professioneel voicemailbericht te bestellen bij voices.be? Wij geven je een paar handige tips en tricks!
Wij krijgen regelmatig de vraag van onze klanten: “Hoe schrijf je nu een goed keuzemenu?”. We sommen in 5 stappen op hoe je het beste een keuzemenu voor je telefooncentrale kan opstellen.
Vijf stappen voor een telefooncentrale met goeie geluidskwaliteit en een duidelijk schakelmenu.

Wilt u een gratis professioneel ingesproken voicemail?

Wij willen een professionele telefoonstem beschikbaar maken voor grote en kleine bedrijven. Daarom krijgt u van ons een gratis stemopname op maat van uw bedrijf.