Telefobie: de angst voor bellen

Veel mensen (en vooral veel jongeren) communiceren tegenwoordig bijna uitsluitend met tekstberichtjes via sms, Whatsapp of Messenger. Er wordt veel minder gebeld dan vroeger, dat is duidelijk. Misschien ligt het wel aan de onbekende angst voor bellen, genaamd ‘telefobie’?

Telefoon-angst

Het scherm van je smartphone licht op, de telefoon rinkelt. Instant stressgevoel. Herkenbaar? Dan ben je niet alleen! ‘Telefobie’, of de angst voor telefoongesprekken bestaat echt. Systematisch telefoongesprekken ontwijken en zelf niet willen bellen. Een onderzoek uit 1993 heeft aangetoond dat ongeveer 2,5 miljoen Britten aan telefobie zouden lijden.

Ook het coronavirus heeft mensen met telefobie niet gelukkiger gemaakt. Want bellen is de enige optie om te communiceren met elkaar als iedereen in lockdown zit. En dan heb je nog videobellen, dat bij thuiswerk ook vervelend kan zijn.

Het Canadees-Amerikaans mediabedrijf Vice schreef in 2014 al een betoog om bellen helemaal af te schaffen. We moeten toegeven dat dat misschien iets té drastisch is. Maar het kan misschien wel heel rustgevend zijn als er een smartphone op de markt komt waarmee je niet meer kan bellen. Geef maar toe dat je daar soms ook naar verlangt!

De oplossing

Eén ding is zeker: er bestaan oplossingen voor telefobie. Je kan jezelf voorbereiden op telefoongesprekken, je kan op voorhand oefenen met veel voorkomende situaties maar het beste hulpmiddel is jezelf blootstellen aan je angst. Als je meer belt en met verschillende situaties te maken krijgt, ga je vanzelf beter worden in bellen. Je ziet elkaar ten slotte niet tijdens het bellen, dus daar hoef je je al geen zorgen over te maken. (Misschien kan je eens een job in een callcenter uitproberen?)

33 voorbeeldteksten voor jouw telefooncentrale

25 tips voor een betere klantenservice

Meer inspirerende artikelen.

Elke week posten we interessante inzichten. We helpen u graag om uw klanttevredenheid te verhogen.

Als je klanten wil verliezen, dan zijn dit de 7 manieren om het te doen. Nee, serieus. Trap je in één van deze valkuilen? Dan kan het zijn dat jouw klanten je helemaal niet gaan vertrouwen.
Een kwalitatieve klantenservice opzetten is geen raketwetenschap. Wij zetten je alvast goed op weg en geven je onmiddellijk toepasbare best practices mee.
Dit bedrijf heeft de oplossing voor de ellenlange en vervelende wachtmuziek en voorkomt boetes!
Coolblue heeft klantenservice duidelijk in de vingers. Wat jij van een gigant als Coolblue kunt leren als het op klantvriendelijkheid aankomt? We zetten even een aantal zaken op een rijtje.
Zo kun je de voicemail instellen van jouw FreePhone Business abonnement bij Telenet.

Wilt u een gratis professioneel ingesproken voicemail?

Wij willen een professionele telefoonstem beschikbaar maken voor grote en kleine bedrijven. Daarom krijgt u van ons een gratis stemopname op maat van uw bedrijf.