Wat is een goede voicemail stem?

Wat is een goede voicemail stem?

Maakt het je niet uit wie de voicemail van je bedrijf inspreekt? Komt elke vrijwilliger met een ietwat degelijke stem in aanmerking? Wel, dan moet je maar even verder lezen. Uit een recent Nederlands onderzoek blijkt immers dat de stem die je voicemail inspreekt, wel degelijk een wereld van verschil kan maken. Jij wil toch geen business laten liggen?

De nieuwe stem van de Nederlandse Spoorwegen is niet zomaar een stem

Houd je binnenkort halt in één van stations van de NS, dan moet je zeker eens luisteren naar de omroepstem. Deze fijne stem van Karin hoor je immers niet zomaar, het is een professionele stemactrice. En nee, ze hebben er bij de Nederlandse Spoorwegen niet willekeurig eentje uit de stemmencatalogus geplukt. Deze hebben de stem uitgebreid getest. Meer nog, ze hebben er een professioneel onderzoeksbureau mee aan de slag laten gaan.

Een stem die bij de sfeer en uitstraling past

Bij de NS waren ze er uit: de stem in de stations moest sfeer en vriendelijkheid uitstralen én uiteraard glashelder verstaanbaar zijn. Na een eerste selectie werd de stem dan ook uitgebreid onderzocht door het bureau Neurensics. Die monitorden hoe op de stem werd onthaald door reizigers door middel van een MRI-onderzoek. Daarmee werd haarfijn blootgelegd welke emoties de stem opriep. Uit onderzoek bleek dat de stem negatieve emoties verzacht, dat de stem gewaardeerd wordt, prettig klinkt en opvalt. Niet onbelangrijk op een druk perron!

En jij zou de stem van je bedrijf aan het toeval overlaten?

Bij deze keuze van een voicemail stem een neuro-marktonderzoeksbureau inschakelen is misschien een brug te ver. Toch is weloverwogen een professionele voicemail stem uitkiezen een verstandige optie. En daar vallen een aantal goede redenen voor op te sommen:

De door jouw gekozen stem straalt uit waar je bedrijf voor staat. Een fijne stem zorgt voor blije klanten die meer spenderen, trouwer zijn, positieve feedback geven en meer.  Komt een klant voor de eerste keer met je bedrijf in contact, dan zorg je alvast voor een professionele en aangename eerste indruk.

Wat maakt van een stem een goede telefoonstem?

Waarom niet elke stem geschikt is als telefoonstem? Wel, omdat een geschikte stem aan aantal objectieve kenmerken moet voldoen. Een goede telefoonstem praat rustig, professioneel en verstaanbaar. Reken maar dat deze eigenschappen ook op jouw bedrijf afstralen. Maar daar stopt het niet. Een goede stem komt ook geloofwaardig over, matcht met de uitstraling van je bedrijf en maakt een connectie met de beller. Een niet te onderschatten verantwoordelijkheid.

En daar loopt het mis …

Een dialect, storende achtergrondgeluiden, een stem die moeilijk te verstaan is, … er zijn heel wat redenen die ervoor zorgen dat je boodschap niet overkomt. Mensen die op verkeerde afdelingen terecht komen omdat het keuzemenu niet goed verstaanbaar is, klanten die afhaken of een dramatische eerste indruk … Vaak verlies je er niet alleen tijd, maar ook klanten mee. Terwijl een professionele telefoonstem je boodschappen en menu laten inspreken, helemaal geen fortuin kost.

Voices.be helpt je bij de keuze

Geen zin om door een volledige databank aan stemmen te struinen? Alle begrip! Bij Voices.be kennen we onze stemmen door en door. Na een gesprek met jou, het aanvoelen van de bedrijfscultuur en het polsen naar de verwachtingen, maken we een shortlist. Op die manier win je heel wat tijd en kom je snel tot een stem die perfect past bij jouw bedrijf. Bovendien denken we ook graag mee over de boodschap en helpen we je om creatief uit de hoek te komen. Reken maar dat een originele boodschap nog beter blijft hangen. Een voorbeeldje? Luister zeker eens naar de boodschap van Poule & Poulette en de Vlaamse Dienst Speelpleinwerk.

Vlaamse Dienst Speelpleinwerk
Poule & Poulette

33 voorbeeldteksten voor jouw telefooncentrale

25 tips voor een betere klantenservice

Meer inspirerende artikelen.

Elke week posten we interessante inzichten. We helpen u graag om uw klanttevredenheid te verhogen.

Of Bart Cornelisse, operationeel directeur bij Ticket Team tevreden is met de nieuwe voicemail? Wees maar zeker, het rommeltje aan stemmen werd achterlaten en een duidelijke stem gidst de klanten snel en professioneel verder. 
De Nederlandse Kampeerauto Club krijgt zo’n 35.000 telefoontjes per jaar te verwerken. Een glashelder keuzemenu met een duidelijke stem is dan ook onontbeerlijk. René Norbart – teamleader service & contact – verduidelijkt waarom er beroep werd gedaan op een professionele stem van Voices.nl. 
Jokershop.be, dat is een zeer ruim assortiment aan verkleedkleding en feestartikelen. Sinds kort kun je ook een stem van Voices.be aan de lijn krijgen als je het bedrijf opbelt.
We zeggen altijd: bij ons ben je geen nummer. Daarom hebben we gekozen voor echte professionals met een warme stem.
Waarom Fost Plus koos om een voicemail te laten opnemen door Voices.be? Wel, daar hadden ze een aantal goede redenen voor.

Wilt u een gratis professioneel ingesproken voicemail?

Wij willen een professionele telefoonstem beschikbaar maken voor grote en kleine bedrijven. Daarom krijgt u van ons een gratis stemopname op maat van uw bedrijf.