Kies ik best een mannen- of vrouwenstem?

Je hoort tegenwoordig overal stemopnames van professionele stemmen: in het station, in de tram, in reclames, aan de telefoon en zelfs in de supermarkt! Maar hoe komt het dat je op de ene plek een mannenstem hoort en op de andere een vrouwenstem? En wat is het verschil?

De stem van jouw merk

Bij voices.be vergelijken we de investering in een goede stem graag met elke andere belangrijke investering. Bedrijven geven graag geld uit aan een goede website, een prachtig logo en advertenties. Maar een goede stem is minstens even belangrijk!

Stel de juiste vragen

De vraag die je jezelf moet stellen is niet 'wil ik een mannen- of vrouwenstem?'. Die zoektocht begint bij je eigen bedrijfs- of merkidentiteit. Welke uitstraling heeft je merk of bedrijf? Als je daarop het antwoord weet, kan je bepalen wat voor stem je wil gebruiken.

Man of vrouw?

Kies je voor een lage mannenstem, dan creëer je een gevoel van autoriteit en kracht. Als je voor een vrouwenstem kiest, ga je vriendelijkheid, empathie en verbondenheid creëren bij je publiek.

Klankkleur

Net zoals de keuze van een mannen- of vrouwenstem is de klankkleur en toon van de stem een belangrijke factor.

Doelpubliek

Ten slotte is ook het doelpubliek een bepalende factor. Een bedrijf dat zich jeugdig en fris wil opstellen, kiest dus best ook een opgewekte stem. Verkoop je een merk of product dat zich richt op mannen, dan kan dat ook een bepalende factor zijn voor de juiste stemkeuze.

Het verschil

Mannenstemmen worden gezien als overtuigender en vrouwenstemmen als betrouwbaarder en geruststellender. Let maar eens aandachtig op het stemgebruik in reclames!

Identiteit is goud waard

Veel bedrijven en merken realiseren zich vandaag niet hoe belangrijk geluid is. Beelden kunnen erg krachtig zijn, maar wist je dat auditieve herinneringen nog beter blijven hangen in ons hoofd? Een eigen identiteit is op ieder vlak goud waard en zo’n ‘sonic branding’ (of geluidsidentiteit) is meer dan ooit trending. Het gaat niet alleen om de muziekjes of geluidjes die je linkt aan je merk, maar ook de stem is van groot belang. Veel merken kiezen daarom voor een bekende en typische reclamestem.

Luister naar onze reclamestemmen

Bestaat er een ‘neutrale’ stem?

Dat is een heel goede vraag, want daaraan wordt gewerkt! In deze snel evoluerende tijd komen er jaarlijks nieuwe technologieën op de markt. Dat is ook zo met stemmen. Er zijn zonder twijfel stemacteurs die non-binair zijn en zich daardoor anders identificeren. Maar ook hun stem verandert door die transitie. Dat zorgt ervoor dat er wordt gewerkt aan het gebruik van genderneutrale stemmen!

Heb je al eens overwogen om een professionele stem te gebruiken op je voicemail?

Dit is precies wat wij elke dag doen voor grote en kleine bedrijven: van een lokale immo-makelaar tot Samsung en Tesla. Voor één voicemail-boodschap of een hele centrale met keuzemenu. Alles kan. En voor de onze prijs (vanaf €89) hoef je het zeker niet te laten. Onze klanten geven ons unaniem een vijf-sterren beoordeling op Google. Nieuwsgierig naar onze mooie stemmen?