5 dingen die we kunnen leren van Coolblue

Het klantvriendelijkste bedrijf in de Benelux? Geen idee, maar van Coolblue kun je héél wat leren!

Nee, we hebben geen diepgaand marktonderzoek gedaan naar het klantvriendelijkste bedrijf, onze excuses. Maar wat wel als een paal boven water staat is dat Coolblue, klantenservice duidelijk in de vingers heeft. Wat jij van een gigant als Coolblue kunt leren als het op klantvriendelijkheid aankomt? We zetten even een aantal zaken op een rijtje.

Klantvriendelijke bedrijven scoren beter

Meer en meer bedrijven hebben het licht gezien en beseffen het belang van klantvriendelijkheid. Logisch in tijden dat je sneller van leverancier verandert dan van onderbroek. Uit de Nederlandse verkiezing ‘Het Klantvriendelijkste Bedrijf’ blijkt dat de toppers op het vlak van klantvriendelijkheid elk jaar weer beter moeten scoren om hun toppositie te behouden. Klantvriendelijke bedrijven worden door consumenten dan ook hoger gewaardeerd. Een persoonlijke aanpak, te contacteren vallen via een waaier aan kanalen, een vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn of een e-mailtje binnen de dag in plaats van binnen de week: het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat je klanten trouwen blijven aan je bedrijf.
Ondertussen hebben heel wat bedrijven flinke stappen gezet en de tijd dat je geparkeerd werd in de wachtrij en 45 minuten naar de symfonie van Beethoven mocht luisteren, gelukkig grotendeels achter ons ligt, blijft Coolblue toch nog altijd één van de uitschieters. De verklaring van hun succes: de klantenservice!

Waarmee blaast Coolblue je van je sokken?

Het geheime recept van die dekselse druïden bij Coolblue? Ze doen alles voor een glimlach en dat is nog hun slogan ook! Hoe ze dat doen? Wel:

1. Coolblue investeert een fortuin in klantenservice (en ze verdienen het nog dubbel en dik terug ook)

Met een Net Promotor Score (het aantal klanten dat Coolblue spontaan aanbeveelt) van +63 rijden ze de concurrentie sneller op achterstand dan Max Verstappen. Bij Coolblue investeren ze zwaar in hun klantenservice, want ze beseffen er beter dan wie ook dat het aantrekken van nieuwe klanten, vijf tot vijfentwintig keer duurder is dan bestaande klanten behouden. Reken maar dat onze noorderburen kunnen tellen!

2. Een snellere service dan alle anderen

Coolblue mag dan wel een massa producten hebben, je vindt er toch makkelijk je weg in en alle informatie die je je maar kunt indenken. En dit nog behapbaar ook. Van blogs over het gebruik van producten, tot reviews en meer: Coolblue heeft het. Het bieden van een snelle service, online gebruiksgemak en een naadloze online service is een uitdaging, maar wel een belangrijke.

3. Persoonlijke aandacht

Het sterke bij Coolblue? Je weet dat het een machine is, je weet dat ze niet de goedkoopste zijn, maar je voelt er je helemaal geen nummer. Zowel online, telefonisch als in hun shops word je in de watten gelegd en ook effectief geholpen. Maak dat mee! Zelf al ga je voor en simpele batterij, dan nog nemen ze de tijd voor je. Je zou er spontaan tranen van in de ogen krijgen, ook als je de uienschiller links laat liggen. Bij Coolblue beseffen ze: tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs en iedereen wil zich bijzonder en gehoord voelen.

4. Humor

Eerlijk er is toch al eenheidsworst en saaiheid genoeg? Bij Coolblue hebben ze begrepen dat humoristisch communiceren met een knipoog loont. Klein geheimpje: je kan best een betrouwbaar en professioneel bedrijf zijn, zonder te communiceren als een doodgraver. Bij Coolblue weten hoe ze een glimlach op je gezicht kunnen toveren met hun communicatie: uitzonderlijk. En het allerleukste? Ook jij kunt je met je bedrijf een humoristische tone of voice aanmeten, zonder dat het onnatuurlijk overkomt.

5. Bel maar eens met de klantenservice van Coolblue

Telefonisch contact opnemen met Coolblue? Een feest! Vergeet knullige wachtmuziekjes, gefrustreerde medewerkers en afgeleefde stemmen. Bij Coolblue lijken de medewerkers aan de lijn wel in een geluksbadje gevallen. Met een glimlach om de lippen, af en toe een kwinkslag en super persoonlijk, staan ze je te woord. Rekruteren ze daarop? Ongetwijfeld, maar het valt ook te trainen. Bye bye frustratie als je zo een medewerker aan de lijn krijgt!

Start zelf met een sterke voicemail

Een eerste stap richting verbluffende klantenservice? Het bandje van je voicemail of telefoonmenu! Meteen de eerste kans om een geweldige indruk te maken. Bij Voices hebben we een waaier aan professionele stemmen, denken we met je mee over de boodschap en gaan we voor een onvergetelijke eerste indruk. Meer weten over wat we met Voices voor jou kunnen betekenen en jouw klantenservice naar een hoger niveau tillen? Contacteer ons, het uitleggen is onze job!

33 voorbeeldteksten voor jouw telefooncentrale

25 tips voor een betere klantenservice

Meer inspirerende artikelen.

Elke week posten we interessante inzichten. We helpen u graag om uw klanttevredenheid te verhogen.

Als je klanten wil verliezen, dan zijn dit de 7 manieren om het te doen. Nee, serieus. Trap je in één van deze valkuilen? Dan kan het zijn dat jouw klanten je helemaal niet gaan vertrouwen.
Een kwalitatieve klantenservice opzetten is geen raketwetenschap. Wij zetten je alvast goed op weg en geven je onmiddellijk toepasbare best practices mee.
Dit bedrijf heeft de oplossing voor de ellenlange en vervelende wachtmuziek en voorkomt boetes!
Coolblue heeft klantenservice duidelijk in de vingers. Wat jij van een gigant als Coolblue kunt leren als het op klantvriendelijkheid aankomt? We zetten even een aantal zaken op een rijtje.
Zo kun je de voicemail instellen van jouw FreePhone Business abonnement bij Telenet.

Maak uw keuze

Kies eerst de stem. Daarna kunt u de tekst invoeren.

Controleer uw teksten in uw winkelmandje.