Meer verkopen door je telefoon keuzemenu, kan dat?
Natuurlijk kan dat. Voor veel bedrijven, grote en kleine, spreek ik de teksten van de telefooncentrale in. Bel je als klant na de kantooruren, of moet je even aan de lijn worden gehouden, dan bestaat de kans dat je mijn stem op de voicemail hoort.
1. Gebruik interactive voice response
Een telefoon menu met meerdere keuze’s is niet altijd nodig. Bij kleine bedrijven volstaat het om een korte wachtboodschap te laten horen, tot de telefoon door de receptionist(e), of de juiste dienst wordt beantwoord. Kan de telefoon niet opgenomen worden? Dan is een goed ingesproken voicemail belangrijk. Een warme, vriendelijke stem is hier onontbeerlijk. De stem die je potentiële klanten horen, is de eerste indruk. Het is een soort auditief visitekaartje. Dat komt professioneel over, en straalt kwaliteit uit. Dat geeft een goed gevoel.
2. Hou het kort en duidelijk
De vuistregel: hoe efficiënter je je klant kunt doorverwijzen naar de juiste contactpersoon, hoe beter. Zelf wil je ook niet te lang ‘aan het lijntje’ gehouden worden, toch? Wees bij het schrijven van je voice prompts persoonlijk, maar wijk niet teveel af van de ongeschreven regeltjes. De kans bestaat dat de persoon maar met een half oor aan het luisteren is, en dan zijn de standaardzinnetjes makkelijk te begrijpen.
Welkom. Een ogenblik geduld alstublieft, we helpen u zo spoedig mogelijk.
Al onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Wij zullen u zo spoedig mogelijk te woord staan.
Maar in die wachttijd kun je van een voice-over gebruik maken om meer te halen uit het telefoongesprek.
3. Vertel over je promoties
Geef de klant promotionele informatie. Of Een voorbeeldje: “Bedankt voor uw geduld. Wist u dat bij de aankoop van uw matras, u er nu tijdelijk gratis de hoofdkussens bovenop krijgt? Onze medewerkers vertellen u graag meer over deze en andere promoties.”
4. Verwijs naar de website
Uiteraard heb je een website waar je klant snel alle informatie vindt die hij zoekt. Geef dit, met eventueel een praktisch voorbeeld, even mee. De kans dat het probleem hier al mee verholpen is, is groter dan je denkt.
5. Eerst de afdeling, dan de actie
Maak je gebruik van een keuzemenu? Dan gaat mijn persoonlijke voorkeur uit aan deze volgorde. Voor de afdeling Facturatie, druk 1. Voor de afdeling Dienst na verkoop, druk 2. Er komt mogelijks veel informatie op je klant af, en dan is het handig als hij eerst de afdeling herkent waar hij naar op zoek is, en dan pas hoort welke toets hij moet indrukken.
Wacht niet te lang met het doorverbinden van een collega. Vaak bellen mensen, net omdat ze specifieke vragen hebben. Een reeks van standaard-antwoorden, hebben ze misschien al op je site gevonden, maar waren niet voldoende. Laat de optie ‘Voor andere vragen, druk X’ daarom niet te lang op zich wachten.
Je kunt ook woorden als ‘toets’ of ‘kies’ gebruiken in je telefoonmenu. Die keuze is aan jou.
En tot slot: Vraag feedback
Na een gesprek, kun je de klant nog even naar feedback vragen. Vinden ze dat ze goed geholpen zijn, of wensen ze graag nog een opmerking na te laten? Dat kan zeer waardevolle informatie zijn!